tirsdag den 22. juni 2010

Tyskland indvaderer Ecuador!

I Ecuador bestaar ca. 20 % af befolkningen af tyske volontoerer... eller det goer den maaske i virkeligheden ikke, men saadan kan det godt foeles nogle gang. Sidste weekend havde min organisation final camp for de langtidsvolontoerer, som skal hjem snart. Busser fyldt af tyskere (og en fem-seks andre non-tyskere) indtog gaarden, hvor jeg arbejder, stormede ind og ryddede kopper ud, brugte mit bad, spiste min mad og talte tysk saa huset gungrede under trykket fra: achtung, wienerschnitzel og ich heise o.l. meget tyske ord. Og saa lige saa pludseligt som de var kommet, forsvandt de igen efterladende huset i ruiner (eller de havde i hvert fald glemt at vaske et par kopper op, som jeg med stor foelelse af selvmedlidenhed vaskede).
Ej, men de er maaske ikke allesammen saa slemme. Nogle gange kan det godt virke lidt overvaeldende, for i volontoersammenhaeng bliver der tit talt mere tysk end spansk. Tror det er fordi, der er et (meget effektivt) program i Tyskland, som sender volontoerer gratis til Latinamerika. Og det er nok godt, for her ville virke saa tomt uden dem. Og nogle tyskere er faktisk knaldsoede, fx Patricio som jeg bor sammen med. Den anden aften sad vi foran ilden, og jeg udbroed: I really miss chocolate. Han spurgte hvilken slags chokolade jeg kan lide, og saa fremtryllede han et kaempe stykke 70 % chokolade. Lige en tysker efter mit hjerte.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar