torsdag den 10. juni 2010

Hvad er forskellen paa en spanier og en inka? - Spanieren er ond

Jeg har skiftet arbejdsplads om formiddagen, saa nu arbejder jeg i skolen. Jeg har ansvaret for 5. klasse (ja, de har givet ansvaret for undervisningen af en klasse til en som ikke taler spansk - heldigvis er der dog kun 3 personer), og det er svaert. Isaer fordi jeg foerst ikke forstaar, hvad jeg skal undervise eleverne i, derefter ikke forstaar teksten vi laeser, og til sidst ikke kan hverken forstaa eller besvare deres spoergsmaal. Heldigvis er de ret selvkoerende. Lavpunkterne i min undervisning var hhv. diktat, hvor de ikke kunne forstaa min udtale af ordene, saa jeg maatte faa dem til at laese facitlisten og matematik hvor 11-aarige ecudorianere var hurtigere til hovedregnig end mig (oev).
Ej, det lyder slemt, men det er faktisk ikke saa slemt. Jeg tror, at jeg bliver bedre, og det er en rigtig god udfordring for mig + at der er en anden laerer i lokalet (ja, i Ecuador kan man sagtens undervise to klasser i to forskellige fag i samme lokale), og jeg ved at han sikrer sig at boernene laerer det de skal.

For det meste underviser jeg i samfundsfag og naturvidenskab (wow, det er faktik ret svaert at forklare paa spansk). I samfundsfag laeser vi tekster om hvordan spanierne tog landet fra de modige inkaer med deres brune oejne og martyriske indstilling. Serioest, de fortaeller kun meget kort hvordan inkaerne braendte en maengde uskyldige lansbyer i deres heroiske kamp. Den bog kan ikke lide spanierne. Naturvidenskab er bedre. Jeg bliver helt glad af at snakke om tilstandsformer. Apropos glad, saa har jeg fundet et sted der saelger kakao for en tier brygget paa 70 % chokolade. Jeg svaerger det er godt! Saa kan man godt overleve dagligdagens skolerelaterede udfordringer.


Mine dejlige 5. klasses unger og jeg

Ingen kommentarer:

Send en kommentar