lørdag den 22. maj 2010

Ecuador en general

- Er fyldt med hunde! Hunde paa balkoner, hunde paa tage, hunde bag porte, hunde midt paa vejen og allesammen goer de som sindssyge dag og nat. Plus at hanerne hernede ikke begraenser sig til at gale om morgenen, men i stedet vaelger hele natten, som et mere passende tidsrum til at oeve deres skoensang (ironisk! Det lyder ikke skoent). Men det goer mig ikke noget. Jeg gaar ud som et lys kl. 20.00 og bliver vaekket af mit jetlag kl. 4.00.

- Er ikke altid logisk. Fx har jeg mit eget bad med badeforhaeng (som ikke holder vandet inde i badet), for taenk hvis nu nogen skulle snige sig ind igennem min laaste vaerelsesdoer, bryde sig igennem den laaset badevaerelsesdoer og se mig helt noegen i badet. Nej, saa er det godt at have et forhaeng. Tilgengaeld har de saa valgt at installere et vindue inde i badet, som gaar direkte ud til en trappe. Og nej, det er ikke saadan et uklart vindue, men et helt almindeligt vindue, med et par tremmer for med en rude der kan aabnes baade indefra og udefra. Men det er en god maade at faa nye venner paa. Foerste morgen jeg var i bad, havde jeg en lang samtale med et par smaapiger, som tilfaeldigvis kom forbi vinduet.

- Er mega billig og fyldt med frisk frugt og chokolade. Jeg bliver saa tyk!

- Er fyldt med falske sedler og moenter. Man skal tjekke alle de sedler man modtager. Jeg har dog ikke faaet nogen endnu, tror jeg, kun moenter. Foerste gang jeg koerte alene i bus, fik jeg en meget maerkeligt udseende moent tilbage fra konduktoeren. Jeg kan fortaelle jer, at det ikke er nemt at hoefligt beskylde nogen for at snyde, paa et sprog man ikke kender, men det skulle ikke stoppe mig. Efter at have brugt ti minutter paa at konstruere en saetning, gik jeg op til konduktoerern, raekte ham moenten og sagde: No es moneda. Han sagde: Si, es moneda. Men saa nemt skulle han ikke snyde mig, saa jeg svarede mistroisk: Cuantos (hvor mange penge)?. "Cinco (fem)" svarede han, og saa var alle mine retoriske evner udtoemt, og jeg satte mig ned med min underlige moent. Men det er da ogsaa lidt sejt at have en falsk moent... Ikke?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar