lørdag den 29. maj 2010

Faar aldrig mine negle rene igen

Paa gaarden arbejder jeg i the tree nursery, fordi der arbejder en ecuadorianer, som jeg i princippet kan oeve spansk med. Hagen er dog, at jeg foerst faar spansktimer fra naeste uge, saa jeg har ikke noget spansk at oeve. Saa for det meste, saa presser jeg baer, piller froe, saar og luger i stilhed. Men det er overraskende nok ikke blevet kedeligt endnu. Hver dag er der sket noget uventet og spaendende. Foerste dag slagtede de en gris, saa vi holdt festmiddag, dagen efter bagte en af volontoererne chokoladekage, og torsdag var jeg hele dagen i Otavalo, en by med et kaempestort marked, for at koebe haengekoejer. I gaar startede helt normalt med at jeg meldte mig klar til tjeneste, men vi havde kun naaet at saa et bed, da en klokke ringer og min ecuadorianske chef springer op og gestikulerer vildt at jeg skal hente en troeje, hvorefter han begynder at loebe (hvilket sjaeldent sker for ecuadorianere) og faar mig til at loebe med, men stopper op og loeber tilbage efter nogle ting han har glemt, fortaellende mig at jeg skal loebe videre uden ham, hvilket jeg selvfoelgelig goer. Jeg havde dog stadig ikke fattet, hvor det lige var vi var paa vej hen, saa efter at have loebet lidt i en tilfaeldig retning, gik jeg op til volontoerhuset og hentede en troeje.

Jeg havde ingen idé om, hvor vi skulle hen, men jeg vidste, at den skoleklasse der bor paa gaarden i en uge, var ved at tage afsted, saa jeg gik hen til deres busser og bingo, ikke laenge efter kom min chef med en spand, to poser og en bred hakke. Vi satte os ind i bussen og koerte i en time, og saa var vi pludselig i en stor, toer skov. De naeste fire timer samlede jeg froe fra forskellige traer, mens skoleklassen bar vand fra et sted til et andet i samtlige timer. De er meget sjove at se paa, for de er fra en af de rige skoler i Ecuador, og de betaler, saa vidt jeg ved, 200 dollars for at muge ud og baere vand ifoert Calvin Klein.
Foer jeg vidste af det, var vi dog paa vej hjem igen, og saa gik resten af dagen med at saa og sukke over, hvor sorte negle kan blive.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar